onsdag 26. mai 2010

Powerpoint presentasjon via iPad - her er guiden du har lett etter!

Det er ikke det at jeg MÅ det, men jeg har lyst...Lyst til å holde en presentasjon via min iPad. Hvorfor?
Fordi jeg kan det vel - og fordi jeg synes det er litt kult (sikkert fordi jeg er en Nerd, men what the heck..)

Så hva er det jeg trenger for å få det til:

  • På samme måte som jeg trenger en kabel mellom fra min Mac til VGA, så trenger jeg det også fra min iPad. Den fikk jeg heldigvis ei venninne av meg som var på tur til New York i forrige uke til å kjøpe :)


  • Det neste (vi får heller krangle om hva som egentlig kommer først) jeg trenger er et program som gjør at jeg kan vise Powerpoint presentasjoner - og forleden dag kjøpte jeg KeyNote til iPad. Kosta meg noen kroner - 10 dollar fra min Amerikanske iTunes konto (55 spenn norske kroner nå så jeg...)
  • Dernest fant jeg ut at Dropbox som jeg har kommentert tidligere - og som er gratis for inntil 2 GB lagring, fungerer genialt mot KeyNote. Og nesten det beste med Dropbox er hvor godt det integreres mot PathFinder, slik at det dukker opp som hvilken som helst annen disk eller ressurs, slik som her:

Så hvordan går jeg frem....
  • Selv om jeg kan lage presentasjoner på KeyNote på min iPad så får det være grenser - her kommer jeg for evig og alltid (vel, vel) forholde meg til min MacBook - så først lager jeg presentasjonen jeg skal holde.
  • Dernest kopierer jeg presentasjonen over til Dropbox mappen jeg har valgt ut
  • Så er det over på min iPad
  • Her har jeg overført en presentasjon jeg holdt på Radisson Blu i Oslo i anledning av IT-Bransjens event i april - forøvrig et kanonbra arrangement :) .....Jeg kan se hele presentasjonen her, men det blir liksom pø-som-pø på en måte, men øverst til høyre - pilen der, den klikker jeg på - og voila...
  • "Open in Keynote" dukker opp... La det også være sagt, har du feks en PDF fil som ligger i din Dropbox, og du har lastet ned en god PDF reader - så vil tilsvarende skje - eller om det er bilder, filmer etc... Dropbox integrasjonen er HELT GENIAL!!!! Og ikke glem - Dropbox er for din Mac, din PC, din iPhone, din Touch og din iPad --- vanvittig!!! 

  • KeyNote vil dernest importere presentasjonen... (og ja - det er IKKE alt som fungerer knirkefritt...som vanlig...noen fonter mangler her og der, og diverse animasjoner kommer ikke frem som de skal - men til 99% av mine presentasjoner (kanskje jeg ikke er så avansert..he,he) så kommer det her til å gjøre jobben for meg... endringer og tilpasninger kan jeg også gjøre inne i KeyNote - etter at jeg har importert...
  • Jeg plugger så VGA kabelen min inn - og kobla den til min PC-skjerm hjemme i sted (er i Brussel for øyeblikket, så presentasjonen på iPad blir min første - og den blir i tillegg på engelsk...grue,grue) ... men ingenting skjedde ... ikke før jeg trykket på "play" knappen øverst til høyre...


  • Voila igjen liksom :)

  • Just like that - funket som bare det :)
  • Med et lite tastetrykk på iPad'en så skifter jeg bilde - alternativt for å gå tilbake så "swiper" jeg bare fra venstre mot høyre.... en annen kul funksjon som er lagt til er at ved å holde fingern inne på iPad'en så får jeg opp en liten "laser pointer" på skjermen - som jeg kan bruke til å peke :) Det her blir jo bare bedre og bedre, ikke sant ... he,he

  • Brukervennlig, enkelt - og med en herlig WOW faktor over seg - akkurat som man har lært å forvente seg av Jobs..
Det her ser ut til å virke klokkerent, så i kveld (på hotellet i Brussel) får jeg jobbe meg ferdig med presentasjonen, overføre den til Dropbox, og importere den i iPad (I know - høres tungvindt ut, og jeg kunne også ha overført den via iWork.com og en rekke andre tjenester - samt direkte mellom Mac'en og iPad'en også. Dette er gjort - som alt annet - via iTunes - klikk på din iPad - dernest velg Apps/Programmer - og scroll ned, så får du opp den skjermen her - sånn ca:


Griselekkert!





1 kommentar:

  1. Coolt, men jeg sliter med å få lagt over enkelte presentasjoner fra min pc til min ipad. Har forsøkt både via dropbox og via itunes.
    Noen som vet om det er begrensninger i størrelse eller andre hick-ups?

    SvarSlett