onsdag 26. mai 2010

Nettverkene hjemme - mer avanserte enn på jobben ... Her er i allefall mitt...

Min påstand er at veldig mange hjemmenettverk begynner å bli relativt avanserte - og i mange tilfeller faktisk mer sofistikerte enn hos mange bedrifter:

  1. Bredbåndshastighetene hjemme er ofte kraftigere enn på jobb - koster mindre rett og slett
  2. Med så mye multimediastreaming - over Internett og internt i LANet - som mange hjem har nå, er antall megabyte overført i løpet av en dag ofte mer enn for de fleste små og mellomstore bedrifter.
  3. Tidskritisk data - dvs video- og musikkstreaming, IP-telefoni/bredbåndstelefoni - og ikke minst online gaming - som er avhengig av forutsigbar båndbredde for å oppnå tilfredsstillende kvalitet og opplevelse øker i større grad i hjemmene enn hos mange virksomheter.
En avgjørende årsak er at prisene på avansert nettverksutstyr har falt dramatisk - nå kan jeg feks kjøpe meg en Gigabit svitsj for 50 kroner porten - eller mindre - mens tilsvarende utstyr for bare 10 år siden kostet ti-tusner av kroner.

For snart tre år siden bygde vi nytt hus, og utover alle "normale" valg man må ta når man bygger hus, bestemte jeg meg raskt for å IKKE legge opp til telefoni-kontakter i huset. Samtidig bestemte jeg meg for å legge opp Ethernet i alle rom i stedet for, med "hovedsentralen" eller nettverkskjernen plassert i kjelleren.

Alle former for kommunikasjon vil gå over IP - Tale, data og video - og siden 2003 har jeg vært kunde av Telio, som for en slikk og ingenting gir meg IP-basert telefoni over mitt bredbånd. I dag har jeg (dessverre) bredbåndet over kabel-tv-leverandøren min, men det legges opp til Fiber i disse dager - og det gleder jeg meg allerede til.

Kort oppsummert består mitt hjemmenettverk av følgende:
  • Gigabit Ethernet til alle rom
  • Trådløst 802.11n fordelt på to etasjer for maksimal dekning og hastighet for våre mobile IP-enheter... Her har jeg brukt en LinksysByCisco WRT160N i andre etasje - på hjemmekontoret - og en WRVS4400N fra Cisco Small Business i første etasje - i stuen
  • På hjemmekontoret har jeg også satt opp en UnManaged Gigabit svitsj fra Cisco Small Business - en SD2008 svitsj, slik at jeg kan få raskest mulig tilgang til alle filer og data som ligger i kjelleren på mine to NAS-stasjoner. Jeg har også en Cisco Small Business SPA525G IP-Telefon installert, med telefoni levert fra Telio. Fungerer som bare det, og med SPA525G har jeg også muligheten til å koble den til nettverket trådløst om jeg skulle ønske det - den har i tillegg støtte for Bluetooth slik at jeg kan bruke min handsfree - også er speakern knallbra på den, og med USB porten i toppen, kan jeg koble til MP3 låter som kan spilles av....eller jeg kan streame live video til den via et Cisco Small Business IP-Overvåkingskamera - som feks PVC2300....Mulighetene er så mange - og skikkelig overvåking som jeg kan få over min iPhone og iPad er det neste på listen min!
  • Jeg har ikke HELT kvitta meg med all PC og Microsoft ennå - det står en liten Lenovo S10e miniPC på kontoret også - men den har kun et par formål - og det er å være en slags "server" for NASene i kjelleren - samt at jeg har koblet til et par Web kameraer på den slik at jeg kan ha en enkel form for overvåking når vi er bortreist med kamera som peker inn fra kontoret og ut i andre etasje, samt at det andre kameraet overvåker deler av huset utenfor... Med iCam installert på min iPad og iPhone kan jeg da få beskjed når det oppdages bevegelse...og her har jeg selvsagt ikke installert noe annet enn det beste - fra Cisco Tandberg - et Prescision HD USB kamera... Utrolig bra kvalitet! 
  • I kjelleren - som er selve kjernen i infrastrukturen, har jeg følgende komponenter:
    • Cisco ISR800 ruter - med mye trafikk, og med krav om minimal nedetid, var det viktig for meg å ha det beste markedet har å by på (...jada, jeg jobber i Cisco) ... en ruter som bare virker, og som ALDRI trenger å bli restartet/rebootet
    • En WebSmart svitsj som jeg kan administrere enkelt via Web - bla fordi jeg har segmentert nettverket mitt i to - da jeg har en utleie-leilighet i kjelleren ... disse får da Internett-tilgang på et eget VLAN - hvor jeg også har satt begrensning på maksimal båndbredde, slik at de ikke kan "rappe" all båndbredde fra meg... En Cisco Small Business SLM2024 24-ports Gigabit svitsj gjør jobben for meg :)
    • Til utleie-leiligheten har jeg koblet på en ny WRVS4400N bredbåndsruter - just in case
    • Jeg har to stk NAS enheter - en Netgear ReadyNAS duo som er på 2x 500 Gig - som speiles - og hvor jeg kun kjører bilder og musikk. Netgear boksen har jeg blandt annet kjøpt fordi jeg har Logitech Squeezebox Duet på kjøkkenet - og siden Netgear kan kjøre SqueezeCenter - så var det et enkelt valg.
    • I tillegg kjører jeg en terrabyte på en Cisco Small Business NSS2000 - her ligger alt av filmer og TV-serier. Dette er forsåvidt ikke av en kritisk karakter, så her har jeg valgt å droppe speiling...
  • På kjøkkenet som sagt har jeg installert en Logitech Squeezebox Duet - som streamer enten radio over Internett, eller musikken fra kjelleren... genialt - fungerer som bare det - og koster feks en brøkdel av Sonos (noen kaller det for fattigmanns-Sonos...he,he)
  • I stuen - hvor stor-tv'en og stereo'n står - har jeg installert en Apple TV. Denne, samt tilsvarende Apple TV er installert med Xbox Media Center - slik at jeg får enkel og rask tilgang til alle bilder, video og musikk på NAS'ene i kjelleren - samt at jeg får sett på Podcasts, filmer, tv-serier med mer via min Amerikanske iTunes konto...
  • På soverommene til de to minste ungene på fire år er det ikke mye IT utstyr, men begge har fått hver sin iPod Touch for å spille, surfe, se på film og podcaster med mer... Nintendo DSi'ene som de fikk til jul ble solgt til fordel for en iPod Touch... De koster like mye, men spillene koster jo en brøkdel, og har du først kjøpt spillet til 6 eller 11 spenn - så kan du laste det ned uten ekstra kostnad på de andre iPod'ene eller iPhone'ne i huset... også slipper konemor og jeg at de maser på å låne våre to iPhones ---- eller pappas store iPhone ---- dvs min iPad :)
  • På soverommet til vår eldstedatter - så har jeg satt opp min gamle første generasjons Xbox, som også er installert med XBMC - slik at hun også får tilgang til de samme filmer, tv-serier, bilder og musikk.
Alt som krever forutsigbar og god båndbredde er dermed kablet på Gigabit hastigheter, mens våre PC'er og MAC'er og alle iPods og iPhones - kjører trådløst...


For administrasjon og enkel drifting av nettverket - når det trengs - så bruker jeg rett og slett en liten app fra min iPhone - Snap. Når iPhonen er tilkoblet det samme nettverket - trådløst - som resten av infrastrukturen hjemme, så finner den ALLE IP-adresser og enheter - og derifra er det en enkel sak å finne ut hva det er for enhet som trengs å fikses på - bla ved å pinge rett fra iPhonen for å se om du får respons eller ei :)

Enkelt - ikke sant :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar