fredag 18. juni 2010

VG/PC World artikkel om hvem som "vinner" av Android og iPhone


VG har - med en artikkel skrevet av PC World Norge - for et par dager siden kåret Android som vinneren av disse to, med diverse (9) argumenter.
Les artikkelen her: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10008929

Sikkert noen av mine lesere som smiler litt nå og tenker - ja, jeg hadde rett - Android er bedre enn iPhone.
Og vet du hva - kanskje jeg er enig - kanskje Android er bedre enn iPhone som en telefon, men som jeg har vært inne på så mange ganger før så spiller ikke det så stor rolle for meg - og millioner av andre brukere.

Det har lenge vært sagt og skrevet at iPhone blir en nisjetelefon - på samme måte som enkelte biler er for enkelte deler av samfunnet. Android er telefon OS'et som skal passe til alle - best i test og det hele, og det samme er Toyota. Best i test, mest solgt, etc - men det er ikke dermed sagt at jeg kommer til å gå for kvantitetsleverandøren uansett :)

Hjemme hos meg - og jeg har skrevet en lengre artikkel om hvordan mitt nettverk hjemme ser ut - så tenker jeg mer løsning, og gjerne løsning utifra brukervennlighet og minimalt med hassle, kombinert med pris på hele løsningen.

La meg gi dere noen eksempler:

  • Vi har to stk iPhones, to stk iPod Touch, en stk iPad, en Mac Book Pro og to stk Apple TV
  • Ganske snart - fra neste uke, vil samtlige (med unntak av MacBook Pro) kjøre ETT OS - nemmelig iOS4.
  • I Android leiren kjøres det 4 stk forskjellige OS'er - og da snakker vi KUN om mobiltelefoner.
  • Når jeg kjøper en film til min iPhone, kan samme filmen brukes på samtlige enheter i hjemmet uten å betale for den på nytt, når jeg kjøper et spill til guttungens iPod Touch, kan datteren min laste ned det samme spillet - uten å betale for det. Samme vil nå gjelde for bøker, musikk, etc!
  • Apple gjør det ikke bare enklere, men også MYE billigere for meg - og ungene lærer seg hvordan det her fungerer på kryss og tvers av forskjellige Apple produkter - fordi brukeropplevelsen er den samme
  • Det gjelder IKKE for Android
  • Android selger kanskje flere telefoner, men iPhone brukere BRUKER nettet i mye større grad...siste statistikk jeg så for Norge var at iPhone hadde 11% markedsandel i antall solgte telefoner, men HELE 75% av Internettbruken mobilt...det sier litt om HVEM som kjøper og bruker iPhone - men ikke minst hva Android eiere bruker telefonen sin til .... som en telefon med andre ord i MYE større grad, enn et mobilt verktøy
Det er mye "mas" om apps om dagen også - at Android vokser raskere enn Apple's AppStore, etc.
Men her er det også viktig å merke seg feks det faktum at 
  • Apple godkjenner manuelt ALLE apps i forhold til "spilleregler" og ikke minst kvalitet - appsene skal gjøre det de sier de skal - og på en god måte
  • Hos Android gjengen er det INGEN kvalitetssikring - så lenge appen forholder seg til visse regler (men det er ingen som sjekker om appen gjør MER enn det den skal - noe som også er en sikkerhetsrisiko)... Det viktigste her er at ALLE apps slipper igjennom, alt fra noen gode apps til en HAUG med dritt apps...
Men så kommer argumentasjonen om at Android tar igjen AppStore....Det vi vet (selv om PC World skriver noe annet) er at det finnes i dag 220,000 apps til iEnheter - journalisten skriver 160,000 - hvilket sier litt om tempoet på ny-lanserte apps. Hos Android begynner man etterhvert å nærme seg 100,000 - tror det siste jeg leste var 75,000.

Derimot så er det en stor forskjell her - mens Android apps vokser med 15,000 i mnd (det var det de gjorde i mai iallefall - mot 7,500 i april), så vokser antallet apps til iEnheter med 15,000 i uken.... hvordan er det MATEMATISK mulig at Android da kan ta igjen AppStore?

Når iPhone 4 kommer så tror jeg også at antallet apps i uken kommer til å øke fordi utviklere nå kan lage en identisk app til både iPhone 4 og iPad - pga den nye oppløsningen som iPhone 4 vil støtte!

Igjen - antallet eller kvanitet er en sak - kvalitet en annen. Om Android har 400,000 apps, og 280,000 av de er dritt, så spiller det INGEN trille for meg - jeg betaler heller litt mer for telefonen, får en bedre kvalitetsopplevelse og samtidig en løsning som spiller på kryss og tvers av flere enheter i huset.

Det blir nesten som Cisco det her - sjelden eller aldri billigst på produkt, men best på løsning. Sånn ser jeg også på Apple og deres go2market strategi.... kanskje ikke helt tilfeldig at begge selskapers OS heter IOS heller :) ......

2 kommentarer:

  1. HP, der VG er frelst på Android er nok du og jeg frelst en smule på Apple sine produkter.

    Det største problemet med iPhone er at Apple styrer alt. Det er også fordelen, hvis det Apple gjør kan aksepteres. Så lenge det finnes et alternativ, så kan vi stemme med lommeboka.

    Hvis Apple påtvinger restriksjoner vi ikke synes er greit - så velg noe annet.

    Det er på en måte med Apple som å ha IT avdelingen til å styre PC´en din, det funker, men det er ikke alt som er mulig.

    VG artikkelen er nok noe farget av en som ikke er med i menigheten til Steve. Artikkelen går desverre glipp av antallet tilgjengelige apps i Appstore (bommer med mer enn 50000). IMHO hvis en funksjon følger med i OS eller er tredjepartsprogramvare som regel er av mindre betydning for brukerne.

    Å ikke kunne levere kjøpe-applikasjoner betyr også at man ofte får verdi som er lik det man betaler for. iOS kan multitaske som bare det. Task switchingen er begrense helt til neste versjon for å spare batteri.

    SvarSlett
  2. Godt skrevet og gode poeng Geir...det var som Steve Jobs sa det under D8 intervjuet...."det er mye gøyere å selge til forbrukere, for de bestemmer med lommeboka om de liker produktet ditt eller ikke....i bedriftsmarkedet er det som oftest noen få som bestemmer for mange andre...og ofte er disse personene litt forvirra...."

    God helg

    SvarSlett