onsdag 23. juni 2010

Android pøser ut spionvare - 1 av 5 apps kan du ikke stole på!!!



For kort tid siden skrev jeg en blogg om sikkerhet til iPhone - fordi de som eier en iPhone trenger å vite hvordan man sikrer seg, samt at enkelte hardcore-android fans mener Android er så jævli mye bedre og sikrere og har fullstendig glemt å se på HVORDAN sikkerheten trues - gjennom ELENDIGE sikkerhet- og kvalitetsrutiner knyttet til Android Apps... det kan nesten virke som Android-leieren er så opptatt av å telle antall apps at kvaliteten og brukeropplevelsen - og minst sikkerheten - ivaretaes.


Les min sikkerhets-artikkel her først - også leser du artikkelen under fra Digi.no som bekrefter det hele (igjen):


Mobilapplikasjoner - – Hver femte Android-app minner om spionvare - digi.no : Sikkerhet


Tenk deg - og dette er ikke kødd - hos Googles Android er det opptil kundene (les: brukere) å rapportere om dårlige apps, eller apps man er redde for ift sikkerheten, noe som etterlater en BRÅTA med brukere out-in-the-blue inntil Google reagerer - og gjør noe med appen... Når 1 av 5 apps er dodgy, da burde Google snart reagere og gjøre noe med hele prosessen sin..... Det er nesten litt merkelig at dette virkelig kan være tilfelle, når man leser på Android sine egne utviklersider bla følgende:


"A central design point of the Android security architecture is that no application, by default, has permission to perform any operations that would adversely impact other applications, the operating system, or the user. This includes reading or writing the user's private data (such as contacts or e-mails), reading or writing another application's files, performing network access, keeping the device awake, etc"


Resten kan du lese her http://developer.android.com/guide/topics/security/security.html


Andre Android sikkerhetstrusler-artikler kan du bla lese her også:
Android-gjengen må gjerne fortsette å disse Apple brukere som går glipp av Flash og ikke helt har kommet i gang med Multitasking - men heller det, enn å være med på den sikkerhets-karusellen her...det tør jeg rett og slett ikke...


Glad jeg valgte Apple-veien :)



2 kommentarer:

  1. Lurer på hvorfor SMobile var så ivrig på å få dette ut: 'Selskapet har lenge tilbudt sikkerhetsløsninger til andre mobilplattformer og tilbyr nå en løsning til Android som på sekunder skal kunne analysere og identifisere kjent og ukjent spionvare som er installert på enheten.'

    Android gir deg en glimrende oversikt over hvilke privileger applikasjonen har, både under instalasjon og etter den er instalert. Dette gir bruken full visibilitet. Hos Apple?? Neeei.. Dersom Steve synes det er greit, synes alle det..

    SvarSlett
  2. Hei Anonym.

    Jeg har fått litt pepper for den blogposten her - og det er kanskje også berettighet, spesielt når:

    1. Jeg har aldri hatt en Android telefon i hånda mi,
    2. jeg referete uten et kritisk øye til hva andre kommersielle aktører/journalister hadde skrevet

    Jeg har derimot et par gode venner som er (som jeg kaller de) hardcore, eller die-hard Android fans, tror jeg må invitere de til en pils eller to, så får vi diskutere og studere hva som er riktig og galt....

    Jeg tror (uansett) at begge leire er (nesten) like gode når alt kommer til alt.... Og at begge leire er bare så gira på sin side ... det blir nesten som et lite hat-oppgjør mellom Lillestrøm og Vålerenga det her... og da vet vi jo som oftest hva som skjer ... noen ganger vinner de gule, andre ganger vinner de blå - og på byen er det noen som slår seg gul og blå..ha,ha...

    Jeg skal tone ned mine "anti" Android kommentarer og helle fokusere på HVA jeg intr meg for - og hva jeg bruker selv - evnt får noen sende meg en Android telefon å leke med, så får jeg se selv ....

    Vennlig hilsen, Hans-Petter

    SvarSlett