tirsdag 8. juni 2010

Verdens største cloud tjeneste - Cisco WebEx Meet – Gratis!



Som ansatt i Cisco har jeg blitt godt vandt med Cisco WebEx – på godt og vondt kanskje, men mest godt :)
Jeg kan møte mine kollegaer oftere – gjerne de som er i utlandet, men også for raske "on-the-go" møter hvor vi kanskje er på forskjellige steder. Det er mange kortere seminarer jeg har kjørt via WebEx – og langt flere jeg har deltatt på. Og de sparer meg for mye reising - bortkastet tid - mindre tid med familien - og mindre jobbing på kveldene (litt iallefall) ... Effektiviteten er det ikke noe å si noe på :)

Jeg bruker i dag WebEx på alle mine enheter – på min MacBook Pro, min iPhone og ikke minst på min iPad.



(men jeg må legge til kanskje at vi selvsagt også støtter PC'er, BlackBerry, og andre SmartPhones med Web browsere)

Cisco WebEx gir deltagere mulighet til å dele presentasjoner, dokumenter, desktop enkelt over Internett – men WebEx er også mye mer.



Markedets beste Online-Baserte-Møterom
Med integrert VoIP, Web-kamera video konferanse (HD kommer), integrasjon mot Cisco Tandberg TelePresence, lynmeldinger, polls (spørreundersøkelser) og også muligheten til å ta over desktopen til andre – for support – er dette et uvurderlig verktøy for alle som har interaksjon og kommunikasjon med andre enn seg selv.

Cisco WebEx Meet er en gratis utgave av denne gullgruven – for inntil fire personer samtidig!

Med Cisco WebEx Meet har du i utgangspunktet to måter å delta i et møte på;

  1. Du kan starte et møte NÅ – la oss si at du sitter i en telefon med en venn, kollega, kunde, partner – hva det måtte være og ser at det vil være en fordel å kunne dele et dokument, vise et bilde eller en presentasjon, eller analysere litt sammen over et regneark ... Da vil du med Cisco WebEx Meet umiddelbart kunne starte et møte. Er det du som starter møtet blir det for eksempel sendt en mail til vedkommende i “andre enden” med URL, møte-nummer, passord og det du selv har satt opp
  2. Du kan planlegge et møte – kanskje et fast møte hver uke for eksempel, alt avhengig av hva du selv ønsker. Her kan også deltagerene (som sagt – inntil 4 i denne gratis utgaven) få oversendt invitasjon som legges så inn i kalenderen – alt sømløst integrert – som seg hør og bør.


Begyn først med å registrere deg til Cisco WebEx Meet. Det kan du gjøre ved å klikke her
 Du vil da få opp din egen side som vil se ut som det her :



Er det du som for eksempel starter møtet, så er det også du som “har ballen” - dvs det vil være din desktop som deles. Men det er ikke noe problem å “sentre ballen” til andre når det er behov for det.
Du kan enkelt mute alle andre også – og la de “rekke opp hånden” når de har noe å si – aller begrense det for eksempel til LynMeldinger – alt avhengig av hva du ønsker.





Jeg vil anbefale alle å teste det her – ikke fordi det vil ta over face2face møter, men fordi en WebEx-møte fungerer glimrende til raske møter, hurtige oppdateringer og dermed perfekt til å øke frekvensen av antall ganger dere møtes — som komplimentær måte å møtes face2face på. Jeg er stor tilhenger av WebEx, men det kan selvsagt også bli mye noen ganger, spesielt når man jobber i internasjonale miljøer hvor tiden brytes ned når alle uansett kan møtes over Internett... Men ville jeg gått tilbake til en hverdag slik jeg engang hadde det FØR WebEx --- nei, aldri i verden, og det ville heller ikke ungene mine, kona mi – eller jobben min heller – for dette sparer vi penger på, miljøet vårt på, og ikke minst vår egen arbeidstid på :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar