onsdag 9. juni 2010

Facebook større enn Google - Sosiale media er den nye vinen!

I følge Hitwise er sosiale nettverk som Facebook i ferd med - eller har blitt - større enn søkeverktøy, som feks Google!

I mai feks var andelen av nett-trafikken i England rettet mot sosiale medier og forumer på 11,88% - mot søkemotorer på 11,33%

Det her var den første måneden NOENSINNE hvor sosiale medier var større enn søkemotorer, så dette er ikke noe småtteri - det sier litt (les:mye) om hvor folk nå i større grad går for å få sine nyheter.

Personlig er jeg en MYE større forbruker av sosiale media-tjenester enn Googlesøk, og bruker bla følgende tjenester selv (hver dag - flere ganger om dagen):

  • Facebook
  • TweetDeck
  • LinkedIn
  • Gowalla
  • Digg.com (eller Shovel som jeg bruker til min iPad)
  • Mashable
  • AppAdvice
  • Socialite (for å samle RSS feeds)
  • Pulse News (også for å samle RSS feeds - på min iPad)
Det er faktisk blitt SJELDENT at jeg bruker Google for å søke meg til nyheter, dingser, eller hva det måtte være - jeg leser meg heller frem til hva andre publiserer - og som med Digg.com - hva andre liker å lese!

Hos Alexa.com har man også postet en statiskk - som tar for seg trafikken worldwide - og Facebook er globalt LIKE bak Google:

At Facebook er nesten like stor som Google betyr kanskje ikke alt i verden for Google - i forhold til kjernevirksomheten til en søkemotor = søk, men tenk selv hva det betyr ift hva Google tjener penger på = Markedsføring!!!

Spørsmålet er vel bare når Google kommer med et SKIKKELIG sosialt media som binder søk, email, docs, picasa, youtube, Chrome Store, med mer sammen - på en sømløs måte!!!

Og det andre spørsmålet er når kommer alle seriøse store bedrifter til å bruke markedsmidler på sosiale media...you know, alle store og "viktige" bedrifter snakker mye om web2.0 og at den yngre generasjonen bruker sosiale media i stedet for mail - men når skal de gjøre noe med det... Når velger Microsoft feks å droppe en 2 siders annonse i Finansavisen eller Computerworld til fordel for en større kampanje på Facebook?

Når Apple kommer til Norge - kommer de til å bruke noen kroner på å markedsføre den på Facebook, kommer Telenor til å gjøre det?

Kanskje ikke i 2010 - men jeg kan love deg de kommer til å gjøre det i 2011!

Sosiale media er den nye vinen :)

4 kommentarer:

  1. Å oppnå suksess med bruk av sosiale medier henger ikke nødvendigvis sammen med x antall NOK i markedsmidler. Nøkkelen til suksess mener jeg ligger i følgende punkter; observere/lytte/lære, evnen til å respondere og ikke minst; skape engasjement. Mange seriøse, store bedrifter er godt i gang allerede, men jeg tror fortsatt at en stor del - og kanskje med fordel - befinner seg i den første fasen; de lytter & lærer (vil anta at dette også henger sammen med mangel på ressurser i mange tilfeller)!

    Mange - såvel bedrifter som privatpersoner - benytter dessverre sosiale medier, som f.eks. Twitter, som en "kringkastingskanal". Så snart man glemmer formålet med disse mediene - hvilket er å skape en to-veis kommunikasjon, så tror jeg de fleste tilhørerne finner 'unfollow'-knappen relativt raskt. De kommer nok ikke tilbake med det første heller...

    Så var det fase 3; det å skape engasjement eller som det så kult heter i den sosiale verden - create buzzzzz! Verdensmestere i denne kategorien er vel uten tvil Apple p.t. (tror ikke de bruker mange $ på å markedsføre seg i den sosiale verden); ingen over, ingen ved siden (Starbucks kommer dog langt opp på listen)! Jeg tror imidlertid ikke at de fleste "seriøse, store bedrifter" vil oppnå suksess med å benytte kun én kanal; som f.eks. Facebook. Jeg tror fortsatt at en god mix av kanaler vil være 'key' her. Selvfølgelig vil man finne de som har truffet blink ved bruk av sosiale medier alene, men enn så lenge hører dette dessverre med til sjeldenhetene... Sjekk denne utrolig bra Case Study'en: http://www.marketingexperiments.com/blog/research-topics/facebook.html Nå faller nok ikke denne non-profit organisasjonen inn i kategorien din av store bedrifter, men det er iallefall en utrolig bra 'mix-case'.

    Har du noen referanser til store bedrifter som har kjørt suksessfulle større kampanjer på Facebook?

    Vinen har vel vært lagret i noen år nå; heldigvis er det flere og flere som åpner den! :)

    SvarSlett
  2. Hei og tusen takk for glimrende tilbakemelding her - og jeg er helt enig med dine betraktninger. Man kan vel oppsummere markedsføring utifra hvordan man tilegner seg NYE og holder på EKSISTERENDE - og det er kanskje mulig å formulere det på denne måten:

    Markedsføring = tiltak mot eksisterende + tiltak mot nye + WOM (Word of Mouth - som i større grad erstattes nå med Word of Mouse = hvor mouse'n er klikk man foretår seg - feks inne på en website, som feks Sosiale Media)

    Jeg har som jeg var inne på - ingen eksempler på store selskap som hr brukt sosiale media som en markedskanal ift en større kampanje, og det blir nesten som John Chambers sa for mange år siden:

    "The fast will outpace the large" - og det kan kanskje gjelde i dette tilfellet. De mindre og raske vil hive seg på dette løpet nå tror jeg - mens de store vil se før de selv agerer. Derfor tror jeg også at flere yngre mennesker også vil la seg tiltrekke til å jobbe hos flere små - hvor de kan utgjøre en større rolle, i stedet for å jobbe for de store og kanskje litt trege - hvor de kun blir små (og nesten usynlige) brikker i et større spill.

    Som sagt - jeg tror ikke på den store bølgen av markedsføringskampanjer på sosiale media i 2010 - men jeg tror dette vil endre seg i 2011....ikke KUN på sosiale media, men som en ny markedsføringskanal på linje med markedsføring på mobile enheter, etc...

    SvarSlett
  3. Et eksempel på en stor bedrift som HAR brukt Facebook som en markedskanal er feks Macy's i USA :)

    SvarSlett
  4. Når Macy's kjørte kampanjen hadde de under 30,000 deltagere (medlem av gruppen) - September 2009 - i dag har de nærmere en halv million....

    SvarSlett