fredag 25. juni 2010

Mye kan tyde på at det er best å vente med å kjøpe iPhone 4 .....



  • Har Apple stressa for mye med å få ut iPhone 4 til "avtalt" tid?
  • Har presset gått utover kvaliteten?
  • Bør du vente til neste "batch" dukker opp?
  • Kommer iPhone til Norge i juli, eller blir det først over sommern?
Journalister er "over seg" av begeistring for iPhone 4 og kaller den for Verdens beste SmartPhone.
Men hvor smart er det å ha en SmartPhone som feks mister signalet til mobilnettverket hvis du holder den "feil" som Apple kaller det...

Sjekk ut feks video'n under fra Engagdet - det skal da ikke være slik:



Men så kommer nesten det værste vil jeg si  - responsen fra Apple (og Steve Jobbs (apparntly)) om at det IKKE er noe feil på telefonen, men at Engagdet bare holder den feil....


Når responsen på å holde telefonen i venstre hånd slik som jeg feks holder min 3Gs i dag er "Just avoid holding it that way" så kan man jo begynne å lure på om det er noen som er "hjemme" hos Apple?

Andre problemer som har dukket opp over de siste to dager er feks:


  1. Kameraet fungerer ikke som det skal!
  2. Gul flekk på skjermen (denne skal visstnok forsvinne av seg selv, og årsaken til den gule flekken er at Foxconn er så raske med å shippe enhetene ut at skjermen ikke har rukket å bli ferdig med evaporation prosessen (hva nå det betyr)
  3. Glasset på baksiden blir veldig lett ripete, og som bildet øverst viser, knuser også - hvis man mister den, noe "duden" fra Gizmodo gjorde etter bare et par timer med "hard" testing!
  4. Søkefunksjonen som nå skulle være mye bedre er relativt dårlig - du kan kun søke feks på kontakter, men skulle du være i Tromsø, og ønsker å søke opp kontakter som bor der, så funker ikke det....
Kanskje like greit at iPhone 4 ikke kommer til Norge ennå :)

VG gir terningkast 6 til iPhone 4

6 kommentarer:

  1. en helt grei objektiv journalistisk artikkel...

    SvarSlett
  2. Selv før den var kommet til Norge, var det telefoner som er både rimeligere og har bedre spesifikasjoner.

    Men HYPE fra journalister får de... lurer på hvordan de klarer å få så mye hype på et produkt som er standard hyllevare.. ?
    Kurerer jo ikke kreft eller noe slik.
    Jeg blir litt skuffet når jeg leste alle disse "testene" av journalister som synes dette er det beste i verden - uten kanskje å ha de beste forutsetningene for å gi den disse titlene. De har ikke testet mye av det som finnes på markedet. De sluker markedsføringen etc til Apple rått.

    Har en kamerat som reiste til England for å kjøpe noen stykker for å selge i Norge. Testet da den nye, og den var OK - men ikke noe mer.
    Har en Nokia N900, som jeg synes er lett å bruke. Synes ikke iPhone var noe lettere. Liker også kontrollen jeg har med Maemo systemet til Nokia. Mulighet til å kjøre Amiga programmer/spill/demoer for eksempel på telefonen gir flashback fra "the Amiga scene" :-)

    Skjermen var meget bra, men er meget fornøyd med den jeg har på min også...
    Trenger ikke bedre enn den jeg har - men kommer det, så vil jeg selvsagt takke ja. Jeg liker ikke måten iPhone styres på. Jeg liker ikke at den må via egne Apple programmer for å flytte filer frem og tilbake. Plug and play funker bra på andre mobiler.. hvorfor skal man bruke bloatware på iPhone for å gjøre samme jobben? Annet enn for å linke folk inn på kjøpe/salgssiden til Apple så de kan fra inn litt $..?
    DobleTwist gjør vel jobben uansett - hvis man absolutt trenger et program for å koble den til.. Da er man ikke merkelåst heller, men kan koble opp alle merker.. men samme det. Jeg vil helst klare meg uten noe slik.

    Jeg savner et QWERTY tastatur på Iphone modellen. De burde kanskje vurdert å lage en modell til med dette. Samt forbedre direktefunksjoner til Facebook/Twitter/YouTube etc for de som bruker dette..

    ehh.. i det minste få YouTube til å virke. Den fucker jo bare på video og animasjon på web sider. Kom an.. de bør støtte Adobe...
    Komme her å klage over ustabilitet.. det kan ikke være noe problem. Ser på YouTube på toget hver dag, for å få tiden til å gå. Har i løpet av 6 mnd ikke hatt noe problem med Adobe støtten på min Nokia. Kan ikke se at Apple skulle få det heller..

    De skulle også kostet på seg et bedre kamera med en xenon blits og ikke en vanlig singel LED blits. Da skulle de i det minste hatt en dobbel. Den de har holder ikke når det er litt mørkt i rommet.

    Utseendemessig er den nye en ganske pen telefon. Men det, en god skjerm og mye hype i media er ikke nok for min del.
    Jeg vil ha en telefon som er litt mer åpen. Må støtte minnekort. Kunne bytte batteri. Kunne spille "alt" av videoformater på markedet. Kunne kobles til en TV/Skjerm. Lades via standard USB kabel. Kobles til PC via samme USB kabel. Standard minijack hodetelefonkontakt. Ha plug and play funksjonalitet. Meget bra nettleser. Da er Nokia N900 tingen for meg. Men den er det vel knapt noen som har hørt om - siden man aldri ser den i vanlige annonser hos Spaceworld, Expert, Elkjøp etc. Rart egentlig. Super modell nemlig.

    SvarSlett
  3. Hei Anonym.

    Jeg liker Nokia N900 fra et utseendeperspektiv, men det stopper dessverre der for min del - har testet den selv. Operativsystemet til N900 synes jeg ikke noe om, og ser du på markedsandelene og aksjekursen til Nokia den siste tiden så er det ingen tvil om at dette også er Nokias største problem om dagen ---- de har rett og slett ikke klart å lage en smart nok SmartPhone, til å hamle opp med RIMs BlackBerry, eller til å bli omtalt (engang) som med-konkurrent til Android og iOS4.

    Det blir som med alt annet her i livet - personlige preferanser og følelser...Noen liker Audi, andre liker BMW. Begge er tyske, har gode kjøreegenskaper, etc, etc - men uansett hva Audi måtte komme med, så kommer jeg feks til å forbli en pro-BMW person.... Enn så lenge vil jeg nok også forbli en Apple fan - og da ser jeg mye lengre enn bare på iPhone telefonen, men alle mine Apple produkter som spiller perfekt på lag med hverandre, og som blir billigere og billigere for meg å eie, jo flere enheter jeg har som deler samme kjøpte programvare, musikk, filmer, tv-serier etc....

    Personlig preferanse krydret med litt skylapper ---- også driter jeg egentlig i (enn så lenge) at det er propritært - så lenge brukeropplevelsen er så rå som den her...Når 90% av alle som utvikler apps - enten til Android eller til iOS - så kan man jo også spørre seg hvor propritært det er... Du vet, det er mye propritært i livet som har blitt standard, ikke sant...så vi får se.

    Vedr Adobe og Flash så har det blitt diskutert opp og ned i mente... Jeg tror personlig IKKE på at det dreier seg om "utdøende" teknologi eller sikkerhet, men rett og slett det faktum at det finnes altfor mye gratis spill og innhold på Flash, mens Steve Jobs vil heller tjene penger på å selge innhold og underholdning (80% av alle Apps downloads er kjøpte apps)

    SvarSlett
  4. En av grunnenne til at apple er så sære, i forhold til bruk av andre programer og enheter, er at de heller lager tilsvarende produkter selv og sørger for at det funker.
    et eksempel her kan være en xperia en venn av meg hadde (dette er jo egentlig ikke noe bra eksempel, den kjørte windows, så det hadde jo gått i dass før eller senere) den så bra ut den fungerte greit, hvis man ser bort i fra at man må sitte og pugge for å kunne finne frem på den (nå er ikke jeg vant med windows-mobile, men det var ikke han heller, og det tok han lengere tid å lære seg den, enn det tok lillebroren min på 7 å læreseg iPhone).
    Det tok ikke mer en fem uker og like mange nedlastede programmer + litt blider, video og musikk, før den begynte å henge seg opp, skru seg av av seg selv og gå usedvanelig sakte.
    Ingenting lingnene har derimot skjedd med min iPhone, men på den ligger det over 70 nedlastede apps og et musikk biblotek på 1027 sanger + bilder og video.

    Hmmm... Lurer på hvorfor

    (unskyld eventuelle skrivefeil, ikke min sterkeste side)

    SvarSlett
  5. P.S.
    Selv om Xenon er bedre til stillbilder, er det ikke serlig serlig bra når man tenker på hvor mye fokus det er satt på video-funsjonen

    SvarSlett
  6. Jeg får iphone4 neste uke, så får vi se om jeg blir fornøyd eller ikke :)

    SvarSlett