onsdag 30. juni 2010

Cisco og Apple i konkurranse om HD i fanget? Hva med bredbåndskostnaden og kvalitet?


Med Cisco Cius som skal pushe WebEx og HD Telepresence til bedriftsmedarbeidere kommer spørsmålene på nytt knyttet til mobilt bredbånd - kostnad og hastighet!

I USA fikk ikke Apple AT&T til å fortsette med sitt abonnement hvor det var ubegrenset hvor mye data man fikk overføre i måneden. Kommer Cisco til å få til dette for Cisco Cius - høyst utvilsomt. I Norge er det både dyrt og hastighetene er også lave, så hva skal til for at bedrifter kan gå til anskaffelse av en Cisco Cius til sine ansatte uten at man risikerer sinnsyke mobilregninger og dårlig opplevelse?

Samtidig dukker spørsmål nummer 2 opp - hvorfor lanserte Cisco Cius "in the first place" og ikke heller fikk Apple til å lage en ny iPad med kamera forran og bak - som kunne kjøre Cisco TelePresence apps?

Personlig er jeg ganske sikker på at Apple og Steve Jobs var fullstendig klar over at Cisco skulle lansere Cius - og at to sterke aktører som kunne legge press på teleoperatørene var bedre enn en. Samtidig er det ingen tvil om at noen må betale for gildet - og at dette høyst sannsynlig vil bli bedriftene.

Apple kommer garantert til å lansere en ny iPad i løpet av 2011 - som vil leveres med kamera - forran, og om ikke bak også. Allerede i dag har Gizmodo med flere som har pelt fra hverandre iPad'er registrert at det er plass tilrettelagt for et kamera, og Apple har med FaceTime til iPhone 4 gjort det klart at de også skal satse på HD basert video i tiden fremover. Kanskje vil vi se både FaceTime og TelePresence på neste generasjon iPad i løpet av 2011?

Ciscos valg av Android som platformleverandør var og er det eneste riktige - for dette vil gi rom og plass for at en rekke hardware leverandører kan utvikle TelePresence og andre Cisco programmer som kan kjøre på andre Android tablets enn bare Cisco Cius - forutsetningen derimot for at man skal få en maksimal opplevelse og utbytte av en Cius er at man kjører Ciscos Unified Communications Manager hos bedriften - telefonsentralen med andre ord, eller i dag - samhandlingssentralen som jeg liker å kalle det.

Denne kan feks installeres hos bedriftene selv, eller enda bedre - for å nå mindre bedrifter, installeres hos teleoperatørene som så leier ut samhandlingssentralen som en del av sine tjenester - og dermed også kan forsvare økte investeringer i kjernenett så vel som i trafikknettet.

Vil vi se på nytt diskusjonen omkring et QoS-basert Internett for velstående privatpersoner og bedrifter dukke opp igjen? Den vanlige forbruker vil ikke akseptere at regningen skal bli større for den samme båndbredden - heller motsatt, men da MÅ også kanskje forbrukere belage seg på at kvalitet vil koste...noe som strider imot grunnprinsippene for Internet. Kanskje må vi snart innse at de samme prinsippene for TV i dag vil gjelde for Internett også - at standardkontrakten din med kabelleverandøren din gir deg TV signaler og en standard TV-kanal pakke, men at du må betale ekstra for HD dekoder, ekstra for HD kanaler og ekstra for gitte programmer du ønsker å se "on demand" - når du vil.

Tilsvarende løsning bør det kanskje også bli med Internett - garantiløs kvalitet på Internett til standardpris, mens HD baserte tjenester som WebEx (kommer) og TelePresence vil koste mer - hvis ikke har rett og slett ikke teleoperatørene noen insentiver for å ta investeringene for at disse løsningene skal bli en forbruker- og bedriftssuksess.

Cash is King - fortsatt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar