mandag 5. april 2010

Nokia N900 - en fet mobil, bare ikke fet nok...

La meg først starte med å skryte av det ytre, for jeg liker veldig godt designet på Nokia'n.
Det utskyvbare tastaturet, dekslet til kameraet, den utfellbare støtten som ligger som en ramme rundt kameraet - og som funker genialt enkelt og bra slik at telefonene står av seg selv når du skal se en film, eller en podcast...eller hva det kan nå hete :)

Som en telefon er den kanskje for feit, men som en multi-funksjons mini-tablet så er den akkurat så fet som jeg liker de - og igjen - tastaturet gir jeg tommelen opp til - men ikke begge to, da tastaturet kunne vært mye større, dvs at du kunne ha "slida" ut større deler for å slippe så mange taster på en tast..."på en måda..."

Det de har gjort med jack-pluggen er også ganske så genialt da den også fungerer som TV-ut kontakt..Smart, og igjen - jeg digger faktisk det ytre, men det ytre er da ikke alt :)
Nå er jeg veldig "farget" av å være mer enn bare glad i min iPhone - som både ser bra ut på utsiden, men ikke minst oppfører seg akkurat som jeg vil (nesten da) ... du vet, det blir jo som kjæresten din det - som selvsagt både SER bra ut, og som har gode indre kvaliteter...det er det som skal til for at du forblir ved hennes eller hans side.... høres det tullete ut, vel i følge flere undersøkelser, bla fra Crowd Science i USA, så er iPhone-brukere de mest lojale der "ute" .... det betyr at det er mange som ikke er særlig lojale, feks i Norge - hvor kun 1 av 10 er iPhone bruker i dag - og de færreste ikke har blitt Smartphone-bruker (engang)....Hvor mange av BlackBerry brukerene her i Norge er det som vil gå over til iPhone? I undersøkelsen i USA svarte iallefall 40% av BB-brukerene at de skulle flytte til iPhone ved neste anledning....

Så - tilbake til Nokia'n igjen - det ytre syntes jeg var digg, hva om iPhone hadde hatt flere utgaver av sin telefon, den flate for de som bare vil ha den slik den er i dag, og en større feitere enhet for de som vil ha integrert tastatur, etc...tviler på at det kommer, Apple liker å gjøre det slik de vil - selv om de er UNIKE ift å tilby den maksimale brukeropplevelsen, spør du meg.... og det her nettop her jeg føler at jeg mister interessen til Nokia...Den er treig å bruke synes jeg, responderer dårlig, og krever langt flere "tastetrykk" for å komme til saken... Jeg liker mulighetene til å endre på ikoner, eller widgets, og jeg liker i utgangspunktet alle mulighetene N900 byr på...men i motsetning til iPhone som kommer UTEN en manual, kommer N900 med en feit brukermanual og veldig mye mer ......og det er en grunn til det!

Det har blitt sagt mye positivt om det nye operativsystemet til Nokia, og de om det - jeg er egentlig ganske likegyldig til operativsystemer for å være ærlig - om det er Maemo, Symbian, Mobile, eller hva det måtte være - siller liten trille for meg som en forbruker - mer for teleoperatører og utviklere....

Den feteste tjenesten jeg fant var at når jeg koblet meg opp på mitt trådløse nettverk hjemme, så fant mobilen helt automatisk - via UPnP tenker jeg - min NAS/underholdningsmasjon i kjelleren....selv om det er akkurat slik man skal kunne forvente av UPnP, så var jeg imponert - første gangen jeg hadde sett det selv....derimot var brukeropplevelsen så som så...musikk funka greit, men å få en film eller en tv-episode til å spille var som rusisk rulett...ganger 100 - fikk lyden til å spille et par ganger, et par ganger fikk jeg også en grønn skjerm, men stort sett var det ingenting som skjedde annet enn at buffringen stod på stille.....nada...og som sagt, jeg synes N900 er treig på nettet, for Facebook og alt det andre jeg har testet - nesten så det kan føles som 802.11b....

"Sørfeopplevelsen" er en såpass stor del av en Smartphone i dag, og med den sterke veksten vi opplever av mobile enheter som enten bruker 3G eller Wifi, og snart LTE/4G, så må telefonen være rask, hvis ikke vil vi som forbruker raskt bytte...

Det som irriterer meg nesten mest med N900 er at den kan oppfattes som om den er laget for å ligge og ikke for å stå, men jeg kan ta feil.... det er ingen gyrofunksjon som gir meg mulighet til å velge i allfall, og det mangler på logikk ift hva som skal være stående og liggende... grrr....

Nå skal det sies at jeg ikke har brukt ALTFOR lang tid på å teste ut N900, men det er også en grunn til det, ikke sant - hadde jeg blitt hodestups forelsket i den, så hadde jeg testet ut til jeg ble grønn i trynet, og det har jeg sågar ikke blitt... For meg virker N900 som et noe uferdig produkt, og ikke for den store brukernamassen, ikke ennå i allefall... Det var en god venn av meg som sa - før jeg hadde kjøpt meg iPhone - at den var en god internet maskin og en dårlig telefon....hvis det fortsatt gjelder for iPhone, så lurer jeg på hvor ræva N900 er som en telefon for han, for N900 er først og fremst en Internet-Geek-Maskin for tech-skallene, ikke for oss vanlig dødlige... he,he....kanskje med neste versjon av Maemo, kanskje med en bedre touchscreen, kanskje med en raskere brukeropplevelse...

Det er mange ting jeg ikke har nevnt, som feks telefonen - gadd ikke rett og slett, det ble for mye å installere for å få det synch'et at jeg ga opp...Ovi var jeg innom en kort stund også for å ta en kikk, og det her kan sikkert bli bra - med tiden... Beklager Nokia, Apple har blendet meg - trollbundet meg - og appelerer til både hode og hjerte, så jeg napper nok ut SIM-kortet ganske raskt og slår på min iPhone igjen....

I forhold til samme undersøkelse fra Crowd Science så vil nesten ALLE iPhone brukere anbefale iPhone videre, og det samme gjelder nok for meg ....

Undersøkelsen til Crowd Science kan du lese her

3 kommentarer:

  1. Jeg har har både Iphone 4 og n900, og det er to helt forskjellige "telefoner". N900 gruser Apple på følgende områder: MULTITASKING (Du kan kjøre hva du vil, når du vil) og hvis du sjekker youtube kan du kjøre godt over 20 programmer før det lagger. TILPASNING(Det finnes mer eller mindre ingen funksjoner eller hindringer som ikke kan endres eller fikses på). 99,5% av alle applikasjoner og widgets er gratis. Det som kan oppfattes som negativt er at du sette deg mer inn i n900en for å få det beste ut av den, men det finnes ikke noe du ikke finner kjapt med google. Brukermanualen min er fortsatt uåpnet. Det er dog ingen tlf for "mor og far". Uansett, her er n900 min main tlf bortsett i fra når jeg skal på fest.

    SvarSlett
  2. N900 er ikke en telefon for idioter. Majoriteten av personene er idioter. Frihet er det som teller, for en hjernedød sau er det kanskje greit å la Apple bestemme hva som er og ikke er en bra applikasjon. Personlig ser jeg på meg selv som oppegående nok til å ta den vurderingen selv. Hvis jeg betaler 5000 for en telefon, vil jeg kunne gjøre akkurat hva jeg vil.

    Jeg vet ikke hva du bruker iPhonen din til, men N900 klarer det meste. Du sier nettleseren er treg, installer en annen. Nettverket er det iallefall ikke noe galt med, jeg får 10mbit ned og 6-7 opp. På 3,5G.

    Du kan ikke en gang bytte batteri på en iPhone. Grunnen til at jeg valgte N900 er mulighetene, prøv å skriv en melding på iPhone mens du sykler, eller gjør noe som krever at du ser en annen vei, da ser du hvor nyttig et tastatur er.

    At du ikke bryr deg om OSet, som de fleste andre, er vell grunnen til at selskaper kan lansere søppeltelefon etter søppeltelefon. Nå ser det dessverre ut som Nokia bare kommer til å lage en til bra mobil (da med Meego). Maemo er et dødt prosjekt.

    Hvis du er så glad i MacOS så burde du også like linux. Men du bryr deg vell fint lite om frihet...

    SvarSlett
  3. Det blir litt kjedelig å kommentere det her - virker som om du er egentlig mest sint på deg selv for at du kjøpte deg den telefonen her, også lar du det gå ut over meg :)

    Konstruktive tilbakemeldinger det setter jeg pris på, men det her blir jo bare søppel...

    Kos deg videre med vinnertelefonen din du, he,he og god helg.

    Vennlig hilsen, Hans-Petter

    SvarSlett