tirsdag 6. april 2010

Hvordan laste ned Apps som ikke er tilgjengelige i Norge!

Sammen med brodern i går på Sjøflyhavna-cafe så satt vi å drodla litt rundt det her med å dele med hverandre hvilke filmer og tv-serier vi ser på, tips, etc - you know the drill...fant ikke noe som virkelig slo ann på AppStore, men via nettet når jeg kom hjem så fant jeg ut at Flixter har en App til iPhone som kunne gjort susen! So far, so good... Gikk inn på http://www.flixster.com/mobile/apps/iphone for å laste den ned, da jeg ikke kunne finne den direkte på AppStore.


Klikker du på "get the app" så skal du i utgangspunktet komme hit:


...men det gjør du ikke, fordi App'en er av en eller annen grunn ikke tilgjengelig i Norge...
Har du - og leser du det her - så har du det - en AppStore account fra før av så har du også sikkert lagt inn et bankkort som trekkes når du handler Apps som koster penger...den her (og mange andre) gode Apps koster heldigvis ikke noe, så hvordan skal du da få tak i disse?

1. er du pålogget iTunes på din Mac/PC så klikk på pilen ved siden login navnet ditt øverst til høyre, dernest velg "Account"
2. så må du lage en ny Account
3. pass på å velg USA som land
4. fyll inn all info som kreves - du får finne på en adresse i USA - er det feil postnummer ift hva du skriver inn (dvs staten) så vil iTunes hjelpe deg å velge "riktig"
5. siden dette er en gratis app, så trenger du ikke å velge noe kredittkort du skal belaste konto'n din med, derfor velger du "none"
6. fyll inn resten av det som kreves, og vent på "confirmation mail" som skal sendes til deg - for min del tok det faktisk en stund før jeg hadde den i mailboksen min - men den kom, og det gikk greit å skifte konto, og laste ned Movies slik jeg ville :)

Nå kan du enkelt og greit veksle mellom din norske og amerikanske iTunes konto - dog kun for å laste ned gratis App, men "never the less" greit å ha tilgjengelig ved behov!


11 kommentarer:

  1. Kult - hvordan er det da å kjøpe f.eks. film på denne måten. Vil iTunes akseptere at det er to forskjellige DRM på filene som synces med iPhone?

    SvarSlett
  2. Hans-Petter Nygård-Hansen6. april 2010 kl. 10:46

    Heisan,

    Det blir en annen sak (som jeg må selvsagt skrive om) for dette tipset dreier seg KUN om de Apps som er gratis. Så fort du må betale for noe må du ha et amerikansk kredittkort - alternativt at du kjøper deg feks skrapekort via eBay som shippes via JetCarrier for å kjøpe filmer som du feks vil spille av på din Apple TV..

    Vennlig hilsen, Hans-Petter

    SvarSlett
  3. ... eller iTunes giftcards. Interessante om man faktisk kan ha to iTunes identiteter som eier hver sin DRM (musikk eller annet) som begge synces via samme iTunes til samme iPhone...

    Dette hadde løst også bruken av iPad i Norge - mot min vanlige iTunes, men med kreditert tilgang også til amerikanske iTunes Store/App Store... og ikke minst iBookstore....

    SvarSlett
  4. Fant den her etter å ha søkt litt rundt - for det er MANGE som tilbyr løsninger for det her nå:

    http://www.itunesgiftcardonline.com/
    Kjøper du her kobles du opp mot din PayPal-konto, om du har en (noe du bør skaffe deg...) ... Jeg har akkurat kjøpt et 50 dollars gavekort for 25 dollar =152 spenn... leveringen vil ta mellom 6 og 12 timer - så får vi se...skal poste en update senere på hvordan dette har gått/gikk - kommer til å koble opp konto'n mot min(e) Apple-Tv's for å leie filmer....krysser fingrene :)

    SvarSlett
  5. Om ikke UPS er helt ekstremt trege burde min iPad dukke opp i morgen. Og da må jeg inn i den Amerikanske appstore for å få iPad-apps.

    Fungerer det altså slik at du beholder alle apps du har kjøpt i den norske butikken selv om du skifter til amerikansk? Og omvendt? Det du kjøpte i den amerikanske butikken fungerer videre etter at du bytter tilbake til norsk?

    SvarSlett
  6. Hei og god morgen.

    Kan bekrefte at jeg ikke har noen problemer med å veksle mellom min norske iTunes konto hvor jeg handler apps som koster etc, samt min "amerikanske" konto hvor jeg har "handlet" apps som ikke er tilgjengelige i Norge, eller kjøpt filmer. Ikke noe problem å vekse frem og tilbake - programmer og filmer forsvinner ikke...

    SvarSlett
  7. Hvordan gikk det med http://www.itunesgiftcardonline.com/ ? Var det en scam eller fikk du noe som virket?

    SvarSlett
  8. Hei, alt gikk bra ... Kjøpte 100 usd for 50 usd. Måtte bruke de 100 usd innen 24 timer, filmene jeg kjøpte kan jeg nå bruke på alle iProdukter, inkl mine AppleTV'er :)

    SvarSlett
  9. Jeg får ikke valget om å velge "none"!!! HJELP PLEASE!!

    SvarSlett
  10. Hei, du har rett - de har endret på det her nå - sikkert etter siste oppdatering av iTunes... Svarte da - dette setter jo stopper for alle som ikke har fiksa det her fra før av ja.... hmmm, må sjekke litt mer her - om det kan finnes andre veier rundt det....

    SvarSlett
  11. Hei,

    Jeg har funnet ut av det :)
    Skriver en liten sak om det nå...

    /Hans-Petter

    SvarSlett