lørdag 10. april 2010

BMW har over 3,000 coiler i backlog, og jeg vil ha iPhone integrert!

Jeg begynner å bli litt drittlei av BMW.


Har en 1 år gammel BMW 520 stasjonsvogn som jeg er veldig godt fornøyd med. Firmabil, kjøpt av Stenshagen...ikke en ekstravant utgave, med TomTom GPS, og ikke hadde jeg penger til å få integrert iphone/Bluetooth heller ...hadde forsåvidt ikke iPhone heller når jeg fikk bilen...kanskje derfor.


Hva er så poenget mitt!


Vel, jeg hakke kjørt bilen på over 6 uker nå - fordi den står hos Stenshagen!
Seks uker fordi coilen har gått dundans...coil liksom, eller tennspolen som det også kalles:

"En tennspole, eller coil, er en viktig del av tenningsystemet i en bensinmotor. Coilen har til oppgave ved hjelp av den «opphakkede» lavspente strøm å levere strømstøt med en så høy spenning at gnistene under alle forhold springer over tennpluggelektrodene. I et tradisjonelt tenningsystem med fordeler går det en ledning (coilkabel) fra coilen til fordeleren, og derfra en pluggledning til hver av tennpluggene. I beskrivelsen av coilens virkning er det tatt utgangspunkt i tenningsanlegg for eldre biler og fordeler med stifter." i henhold til Wikipedia






Nå tar det ikke lang tid å skifte en coil, så årsaken til at den har stått hos Stenshagen i seks uker er fordi 

  1. Stenshagen har ikke coil på lager
  2. BMW Norge har ikke coil på lager, ei heller
  3. BMW i Tyskland!
Faktisk har BMW i Tyskland over 3,000 coiler i backlog - og med så mange som etterspør coiler fra BMW om dagen tror du lille Hans-Petter i lille Norge blir prioritert...nei, sier Stenshagen....

Uken før påsken snakket jeg med Stenshagen igjen, og freidig som jeg var / er så lurte jeg på om de hadde noen forslag til kompensasjon eller noe som helst....Ikke har jeg blitt tilbudt en lånebil, det som først ville ta 2 uker pga coil-leverings-problemer fra BMW i Tyskland har til nå tatt 6 uker, uten at det ser ut som noe lys i tunnellen ennå...Burde ikke BMW ha tilbudt meg en løsning i mellomtiden?

Bilen er 1 år gammel....coilen burde jo ikke røket in the first place, ikke sant!

Jeg har spurt Stenshagen om å få satt inn iPhone integrasjon i bilen som et plaster på såret --- så langt har jeg ventet i to uker på tilbakemelding fra de....BMW skal betale for det synes jeg...hadde bilen vært gammel og langt utenfor garanti hadde det her stilt seg annerledes... Stenshagen skal jeg ikke være grinete på, men så langt må jeg si meg overrasket over arrogansen fra tyskerne...



Jeg vil ha en coil!
Jeg vil ha BMW'en min tilbake!
og jeg vil nyte iPhone'n min integrert..

Det er vel ikke for mye å forlange!!




5 kommentarer:

  1. HP... Du har valgt feil merke fra Tyskland..
    Hadde valgt gutta fra Ingolstad, så hadde du kjørt "låne" bil nå..

    PS! Har BMW bare 1 coil? Audi har visst 4 stk.
    (I allefall på den jeg hadde tilsvarende problemer med for 6 årsiden)

    Hilsen
    Sagen

    SvarSlett
  2. Har jeg greie på bil?
    Nei!

    Vet jeg hva en coil er/var, og hvor mange det finnes på min - eller andre biler?
    Nei!

    Jeg er ikke en bilman i det hele tatt, utover det å kjøre i en - som gir meg komforten og ytelsen jeg trenger...eller vil ha.

    Har hatt Audi en gang - og aldri igjen!!!!

    Savner derimot min gamle X5 - får se når leasingen er over for 520 om jeg ikke skal tilbake til en skikkelig SUV!

    SvarSlett
  3. Skal hente bilen i dag - utrolig bra!
    Stenshagen måtte kjøpe en coil fra en annen BMW forhandler.
    Glad gutt som får bilen tilbake, og en iPad til uken!!

    ...og iPhone integrasjon i bilen !!!!

    SvarSlett
  4. Jakob Skåltveit19. april 2010 kl. 21:46

    HP, min gode mann.
    Kjip historie med coilen. Ufattelig, egentlig. At du skulle hatt en god lånebil og plaster på såret, ville vært helt rimelig, synes jeg.

    Men så til denne iphone-dingsen; Har den i bilen selv. Bottom line er det så tungvindt å docke telefonen inn og ut av denne krybben at jeg aldri bruker løsningen. Ideen er god, men det skotter på brukevenlighet.

    Om Steenshagen kan gi deg en form for bluetooth løsning isteden, er dette klart å foretrekke.

    Hang in there... ;)

    Jakob

    SvarSlett
  5. Hmm, takk for tipset Jacob - kanskje jeg skal droppe det da.
    Snakket med BMW nå - det hjelper å klage for å si det sånn, og fair også er det - eneste måten for de å bli bedre på. Det løser seg nok det her, selv etter denne episoden hvor alt som kunne gå galt, gikk galt...

    SvarSlett