torsdag 1. juli 2010

Top 10 iPhone apps juni 2010


Så var vi ferdig med juni da, og da er det vel på sin plass med en Top10 iPhone liste igjen da.
Så lenge iPad fortsatt ikke har kommet til Norge, begrenser jeg meg til iPhone (selv om jeg har mange gode tips til iPad også...kanskje det kommer)

Jeg har i skrivende stund over 200 apps på mine iEnheter, og mine Top10 varerier utifra jobb, privat, nye programmer, interesser og årstider ....så here-goes:


  1. TripIt - de fleste av oss skal på ferie i sommer, og da er det greit å ha alt av reiseinformasjon lagret enkelt tilgjengelig på din iPhone - flytider, hotel, kart, informasjon, med mer
  2. Dropbox - stikker du på ferie er det greit å ha tilgang til de viktigste dokumentene dine - bilder etc, alt på ett sted - med 2Gig lagringsplass!
  3. TeamViewer - lar du din PC eller Mac stå påslått mens du er på ferie kan du feks bruke TeamViewer til å få tilgang til den, overføre nye filer, musikk, filmer, med mer via TeamViewer til din Dropbox konto for å spille av på din iPhone, iPod Touch eller iPad
  4. Gowalla - Det kan kanskje være litt narssisistik (og kanskje dumt ovenfor potensielle kriminelle) å flagge til en hver tid hvor du befinner deg, men du bestemmer selv dine venner på denne fantastiske gode Social Media appen som lar deg sjekke inn på nye lokasjoner, poste bilder, tips, etc - som kan enkelt deles med dine Gowalla venner - eller på Facebook & Twitter!
  5. RealRadios - vi nordmenn er svake mennesker. Vi liker å lese norske aviser på ferie, se på bilder når vi skal kjøpe mat på restaurant, og veldig mange liker å få med seg norsk radio også - RealRadios er den beste radio appen jeg har testet - og er følgelig med på min Top10 liste denne gangen også!
  6. AppAdvice - Dette er den beste måten å få med seg nye apps på (til og med bedre enn DigStil, he, he)... I motsetning til Top25 listene til App Store, så er denne sortert på sjanger, inneholder mange Apple nyheter og reviews - og er alt i alt mye mer til å stole på enn Apples egen liste.. Når du sitter i skyggen en ettermiddag, eller det regner ute og du kjeder deg, er det lett å svi av noen timer på AppAdvice!
  7. ZenBound - Første spillet på listen her, og dette er ikke hvilket som helst spill. Her bruker du både hode, list og ikke minst iPhonen's akselerometer til å binde et tau rundt et objekt for å få det malt (av alle ting) ... Du spiller mot tiden og lengden av tau du har tilgjengelig. Jeg kan love deg et spilt du ikke har sett maken til!
  8. PicasaFoto - Jeg bruker PicasaWeb til å dele mine bilder og Picasa på min Mac for å laste opp fra kamera, men det kan du nå også bruke PicasaFoto til - rett fra din iPhone kan du nå laste opp bildene du tar på ferien din - lage nye mapper, sette navn, tagge, skrive beskrivelse med mer...
  9. AutoStitch - Det beste kameraet er det du har med deg, og iPhone-kameraet duger i mange tilfeller mer enn nok. Vil du derimot ta større bilder, panorama bilder osv er AutoStitch det beste programmet for deg. Ta inntil 24 bilder og sett de sammen - automatisk. Med crop-funksjon og direkte opplastning til Facebook også!
  10. Camera+ - Dette programmet gjør alt du har lyst til av redigering, tilpasning, lyssetting, crossover, cropping, rotering, ALT rett og slett. Fra programmet kan du laste opp bildet til Facebook, Twitter og Flickr også. Et must om du har planer å ta mange gode bilder med iPhone'n din i sommer!
Jeg kommer selvsagt til å bruke et tonnevis med andre Apps i sommer også, som feks Facebook, GetGlue, BlogPress, Spotify, Hipstamatic, LinkedIn, Mashable, NewsDesk, Twitterific, Shazam, DoodleJump, Need for Speed Undercover, Angry Birds, AppBox Pro, Real Racing med flere.


God sommer!!!

Forslag til Apps jeg bare MÅ teste - så si ifra da - Det finnes i dag over 226,000 apps til iEnhetene mine, så det er helt sikkert MANGE utrolig gode apps jeg ikke har testet ennå ---- eller lekt meg med :)

2 kommentarer:

  1. Har du sjekket ut Air-video?
    http://itunes.apple.com/no/app/air-video-watch-your-videos/id306550020?mt=8

    Funker utmerket både på iPod og iPhone. Helt genialt på hjemmenetten, men også når man er hjemmefra, med skarve 1Mbit linje ut.

    SvarSlett
  2. Hei Christian, ja det har jeg. Burde jo ha tatt med den ja. Bruker den bla på ungenes iPod touch hele tiden, med live konvertering av filmer vi har i kjelleren og som de ønsker å se på senga feks :)
    Har ikke fått det til å fungere over Internett derimot så kom gjerne med tips :)

    SvarSlett