På loftet hjemme står det en eske full av gammelt elektronikkutstyr som jeg bare MÅTTE ha...Prisen var det så som så med, dingsen hadde jo en meget viktig oppgave den skulle utføre for hjemmet, for meg, for kona mi....merket var i mange tilfeller heller ikke kjent, produktet var ofte vanskelig å få tak i - det var kun et par nettbutikker som hadde det i sitt sortiment, og ikke fantes leverandøren i Norge heller, så hva som ville skjr om dingsen gikk i stykker, eller hvis produktet ikke gjorde det den sa den skulle.....slike ting fikk man håndtere når og hvis problemer oppstod....nå ligger de altså på loftet....
Er det mange som kjenner seg igjen?
Er det mange som har kjøpt så billig dritt at det ikke lønner seg å få returnert produktet, eller at tiden det tar å få fikset dritten ikke gjør det verdt det!!!
Forskjellige ting har ofte forskjellige kriterier... Når jeg skal kjøpe min neste flatskjerm er det mye som vil spille inn...
- pris
- kjent merkevare (tester, omtaler, forums, etc)
- support og så kanskje den viktigste faktoren: WAF...kona må godkjenne den.
Hvis kona mi liker det hun ser, er det langt enklere å få aksept, det kommer til å bli langt enklere å kunne kjøpe den 60"-ern jeg vil ha, i stedet for de 42"-erne hun mener er mer enn stort nok. Den må være pen å se på, og enkel å bruke - og så må det funke.
Hjemme hos oss nå så fungerer nettverket som det skal - med få unntak. Av og til må jeg koble Get'en ut av veggen og inn igjen, og i løpet av de siste ukene har ikke den ene trådløse basestasjonen spilt like godt på laget med resten av infrastrukturen. Jeg kommer ikke til å gidde å bruke masse tid på å finne ut hva problemet er - enten så får den virke stabilt, ellers bytter jeg den ut....prisen på et aksesspunkt er for lavt til at det er verdt tiden og bryet...
Cluet er vel at jo billigere noe er jo mer velvillig er man til å gamble med kvalitet og support..."if you pay for peanuts, don't expect monkeys!" .... Mon tro om vi føler det samme når vi i dag betaler 10% av det vi gjorde for 10 år siden når vi var ute på en flytur...kaffe, avis, alt mulig annet fikk vi inkludert i prisen før...inkl hyggelige serveringsdamer, masse penger når bagasjen ikke kom frem når den skulle, og det ene etter det andre...HVORDAN kan vi forvente det samme i dag når vi nesten ikke betaler en dritt for den samme flyturen?
Jobber man med IKT-utstyr i en bedrift så er nok ikke WAF-faktoren særlig viktig, men derimot vil valg av leverandør og leverandørens service- og support tjenester være avgjørende for valget man tar, fordi man vet at innkjøpsprisen er forsvinnende lav sammenlignet med hvor mye det koster å eie produktet, eller løsningen. Dette forholdet vil ofte være 20/80 - kjøper du noe til 10,000 kroner vil det koste deg 40,000 kroner å eie det ift å holde utstyret i gang...kunnskapen du må for å holde det i gang, driftskostnader ift strøm, ansatte, med mer...
Hva er viktig for deg når du handler elektronikk?
Svar på pollen på høyre side så får vi se....
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar