tirsdag 10. august 2010

Top11 Business Apps for iPad!



Hva kan en iPad tilføre jobben som ikke mobilen eller PCen din kan?
Er det noe vits å ha en iPad hvis du har en PC - eller MAC?

Vel, det kan sikkert diskuteres, og kommer selvsagt ann på HVA du driver med, og kanskje også hvor STOR PC'en din er... Har du stasjonær PC og reiser litt i jobben så sier det seg selv. Har du en nett liten bærbar er det kanskje mindre behov.

Selv har jeg en MacBook Pro - 15" som sådan - men fortsatt grei å ta med seg, men det tok meg ikke lang tid å finne mange områder og tjenester min iPad kunne brukes til i jobben - slik at jeg BÅDE kunne bruke MAC'en og iPad'en som arbeidsverktøy - hjemme, på reise og på kontoret!

Cisco WebEx den aller beste arbeids-app'en
En av de aller første appsene jeg lastet ned til min iPad var WebEx klienten fra Cisco. Bruker du WebEx i jobbsammenheng så MÅ du ha WebEx klienten på iPaden din. Bruker dere ikke WebEx så vil jeg anbefale dere å gjøre det - for online-basert møtevirksomhet altså :)

Mine Top11 apps for øyeblikket: 
  1. WebEx - online møtevirksomhet. Kjører jeg WebEx på iPad'en kan jeg fortsatt bruke Mac'en til emails, notater og andre ting - genialt!
  2. Dropbox - med Dropbox installert på Mac'en, iPad'en og iPhone'en har jeg sentrale dokumenter med meg over alt - Dropbox på Mac blir en folder eller mappe på lik linje med alle andre mapper jeg har - dokumenter som lagres på min Dropbox mappe blir synket på min iPad - alt fra dokumenter, presentasjoner, regneark, filmer, bilder, etc - spilt av eller vist på Dropbox'en på min iPad - eller åpnet via Dropbox til feks KeyNote hvis jeg skal bruke iPad'en til å holde en presentasjon!
  3. TweetDeck - Twitter er mer en bare et sosialt media for private formål. Her får jeg med meg nyheter som jeg vil følge med på; Cisco Small Business, Teknologitrender, med mer!
  4. GoodReader - Den beste (synes jeg) PDF leseren til iPad!
  5. TeamViewer - remote desktop som er gratis (for ikke kommersiel bruk!!) - Med TeamViewer kan jeg feks koble meg opp til min hjemmePC eller min Mac - hvis jeg er bortreist og har latt Mac'en stå igjen på hjemmekontoret!
  6. SimpleNote - Det er viktig å ta notater - gidder ikke å skrive i en notatblokk, og så skrive det over til min PC - nei, få det ned med engang; enkelt, kjapt og gratis er den her også!
  7. iThoughtsHD - MindMap på sitt aller beste - helt genialt når SimpleNote ikke holder mål - setter notater i et bedre perspektiv. Eksporter som PDF, bilde, tekst, etc! Fantastisk brukervennlig og helt nødvendig som notatapplikasjon under feks et brainstorming møte eller en workshop!
  8. TripIt - Reiser du med jobben er det greit å ha oversikt over reisen din; når flyet går - referansenummeret ditt til hotellet, leiebilen - kart over hvor du skal bo - alt på et sted! Ikke en egen iPad app det her, kun iPhone, men fortsatt en av mine mest brukte apps på iPad - håper det kommer en native iPad app snart :)
  9. BeejiveIM - Definitivt den beste IM klienten jeg har vært borti! Her har jeg alle mine MSN venner, Google Talk kontakter, Facebook-venner, men ikke minst alle mine WebEx Connect kontakter - via Jabber som Cisco kjøpte opp for et snaut år siden. Historikk blir tatt vare på, bilder kan deles, alt veldig lekkert presentert! Et must for de som ikke vil maile om alt hele tiden!
  10. Air Display - Er skjermen din for liten når du ikke har monitoren tilkoblet din bærbare? Air Display på din iPad kobles mot din Mac slik at den blir en forlengelse - her kan du feks dra applikasjoner fra din Mac over til iPad-skjermen slik at du får en større arbeidsflate/plate å jobbe på - din IM klient, kalkulator, Web browseren - du bestemmer :)
  11. KeyNote - Jeg måtte lage en Top11 liste denne gangen da det ikke gikk med top10. Kunne kanskje ha droppet TweetDeck eller TripIt, men det går ikke - begge, og alle 11 appsene brukes hele tiden. KeyNote er iPad'ens svar på Microsoft PowerPoint, og jeg har holdt et par foredrag via iPad og KeyNote - funker som bare det - laserpeker og det hele :) Last ned presentasjonen din via iTunes, eller som jeg liker mye bedre - via Dropbox mappa di...
Runner-Ups:
Det er også andre apps som jeg bruker veldig mye i jobb relatert forstand, slik som Pulse News og til en viss grad også The Early Edition. Begge er "aviser" i en viss forstand - aviser hvor du selv velger innholdet - noen vil kunne bruke begge til private formål, men de er også geniale til å holde seg oppdatert på innhold som vil kunne hjelpe deg i jobben!

Jobber du innenfor finans finnes det en rekke verktøy nå for å gjøre jobben din enklere. Driver du med kjøp og salg av aksjer kan du kanskje finne både Bloomberg og Stock Analyzer Pro aktuelle.
Driver du en mindre bedrift finnes det en rekke verktøy (les: apps) du kan laste ned for å kjøre regnskap, inventar, databaser, kjørebok, etc... Mulighetene er store - siden juni og frem til i dag har antallet apps økt fra 8,000 til snaue 20,000 :)

Er det noen viktige jobb apps for deg - som jeg har glemt, eller ikke kjenner til?
Let me know, send meg en liten tilbakemelding da....

2 kommentarer:

  1. Mange bra tips her. En du ikke nevner som jeg benytter en del er QuickOffice

    Nils Ove

    SvarSlett
  2. Hei Nils Ove - takk for tipset!
    Skal sjekke opp det ja - og har også funnet meg en annen favoritt (som jeg hadde lastet ned for lenge siden, men ikke begynt å bruke før nå) i InstaPaper som jeg nok må skrive en liten linje om eller to etter hvert :)

    SvarSlett