Verden har blitt mindre. Globaliseringen påvirker oss alle - 24 timer i døgnet, 7 dager i uken.
Ingenting er stengt lenger, tiden står aldri stille, men går fortere enn noengang før.
"It's five o'clock somewhere" sa Slash i Guns'n'Roses engang - på et fly, ventende på en drink som ikke kunne serveres før etter klokken 5. Klokken er etter fem ett eller annet sted, arbeidstiden er døgnet rundt, og utfordringen for oss alle er når arbeidstiden slutter, og fritiden tar over...Hvordan skal bedrifter forholde seg til Twitter & Facebook - og hvordan vil Sosiale Media integreres med Unified Communication. Facebook er Norges største møteplass, men bedriftene har ikke våknet ennå.
Fra Faks til Facebook
Et visittkort sier ofte mye om hvilke teknologi personen omgir seg med eller måter visittkortes eier kan bli kontaktet på. I dag er det ikke så mange av oss lenger som gir fra oss visittkort - de deles virtuelt ut via Bluetooth og WiFi over bordet - fra den ene til den andre SmartTelefonen, men innholdet sier fortsatt like mye...om hvor "oppdaterte" vi er i forhold til vår egen kommunikasjon.
Når jeg begynte i jobbe i -95 var det ikke mange som brukte email, eller mobiltelefon for den sakens skyld. Nyhetsbrevene jeg sendte ut gikk på faks til og med, via en Windows applikasjon...Etter hvert så "døde" faksen ut - for de fleste - for all del, det finnes fortsatt de som sverger til faks, til og med de som nekter å bruke email - ja til og med Internett - men de blir færre.
Etterhvert som antall email økte og effektiviteten av email ble redusert var det flere som begynte å bruke IM-tjenester. Lynmeldinger på norsk - ledet ann av Windows Messenger, MSN Messenger og nå Live Messenger.
De unge kuttet ut email - det var lynmeldinger som gjaldt - og for de som jobbet ble det også ofte brukt - først til å erstatte mange av de private mailene man sendte i arbeidstid, men etterhvert også til å ta hånd om korte spørsmål og svar - nå som man kunne se om vedkommende i "andre enden" var tilgjengelig eller ikke. Presence, eller tilstedeværelse over IP var født. Dette var en tjeneste telefonleverandørene hadde levert lenge - muligheten for at resepsjonisten kunne se om vedkommende man skulle få tak i var tilgjengelig eller ikke.
Det tok ikke lang tid før MSN-navnet fikk sin plass på visitkortet - for mange. Raskt etter dukket det andre lynmeldingstjenester opp, men også andre IP-baserte kommunikasjonsprogrammer som feks Skype. Det begynte å bli trangt om plassen på visitkortene for mange, men fortsatt jobbet man mellom åtte og fire - ikke sant.... Hvor mange av oss brukte ikke litt arbeidstid til å surfe, litt arbeidstid til å chatte, sjekke nye kule videor på YouTube, litt arbeidstid til å emaile med venner og bekjente?
Samtidig hadde de fleste av oss fått installert bredbånd hjemme, så kanskje like mange som surfet litt privat på jobben også gjorde unna litt jobb hjemme....Døgnet var i ferd med å få en ny rytme, hjemmekontoret ble en sekundær arbeidsplass og verden var for allvor i ferd med å bli mindre..... mye mindre.
Emailen er død - kanskje i 2012...
Det er flere år siden fagmiljøet begynte å snakke om at emailen var død, men den lever nok for de fleste i aller største grad. Nå er det 2012 som det snakkes om - at igjen emailen skal dø, og denne gangen har de nok mer rett enn tidligere. Kombinasjonen av sosiale media, always connected og ikke minst nye sky-tjenester vil gjøre det enklere, raskere og ikke minst mer samhandlende å bruke online-prosjekt-baserte verktøy for å utføre jobber som kanskje tidligere bar preg av email-sender frem og tilbake med større og større vedlegg. Prosjektplassen.no har eksistert i en årrekke - slike tilsvarende tjenester vil også få en ny fødsel med Skyen, med mobilt bredbånd og i kombinasjon med sosiale nettverkstjenester - på kryss og tvers av medarbeidere, leverandører, konsulenter og kunder.
Unified Communications - hodepine for alle IT-sjefer
Unified Communications, eller enhetlig kommunikasjon har vært et mye brukt begrep de siste årene, og vil nok fortsette å være det i flere år fremover også. Hvordan skal vi bli enklere å nå, nå som vi kan nås på samme måter, hvor som helst, på hva som helst og ikke minst når som helst.
- kontortelefon
- mobiltelefon
- faks
- lynmeldinger
- sosiale media
Bedriftensdata lett på avveie, på en mobil telefon som kunne lagre gigabyte av dokumenter og email.
3G-trafikk som gikk skyhigh, men ikke minst medarbeidere og privatpersoner som kunne være online overalt, hele tiden - til å jobbe, leke, lære og leve!
Hiver du inn TelePresence og videokonferanse på toppen av det hele så får du hodepine kanskje selv - prøv å "Unifie" alt det her - prøv å lage ditt eget visitkort som opplyser om alle nye måter å kunne nå deg på - email addressen din - til nød telefonnummeret ditt bør rekke - når Unified Communications er 100% på plass så vil man KUN bruke EN adresse; IP-adresse, email-adresse, telefonnummer for å nå deg - på hva som helst....når som helst, og fra hvor som helst!
Sosiale Media - lek, hobby eller jobb?
Facebook har nå over 500 millioner unike brukere hver måned, noe som tilsvarer nesten 10% av jordens befolkning og utrolige 26% av alle som har Internett tilgang. For å sette et "enklere" perspektiv på Facebook sin VANVITTIGE vekst så tilsvarer dette ca 210,000 NYE medlemmer HVER dag i ca 2,400 dager siden oppstarten i 2004 og frem til i dag!!!!
I Norge er andelen enda høyere - i følge Paul Chaffey i Abelia har mer enn 50% av Norges befolkning en Facebook konto. Samtidig er det svært få bedrifter som har begynt å bruke sosiale tjenester som en del av deres bedriftsstrategi; for kommunikasjon, som en salgskanal, support-tjeneste, markedsføring, invitasjon til seminarer og eventer eller andre formål.
Fra 2001 og frem til nå har antallet Internett-brukere økt fra 360 millioner til nå snart 2 milliarder.
Top 10 Internett sider i verden speiler vår tid på nettet også, hvor mer enn 25% av tiden vår nå blir brukt på sosiale mediasider som bla Facebook:
- YouTube
- Yahoo
- Windows Live
- Baidu (Kinesisk søkemotor)
- Wikipedia
- Blogger
- MSN
(Hvilken pil peker mest oppover - Facebook - snart større enn Yahoo, og ikke langt igjen til Google)
Med unntak av kanskje Baidu så kjenner vi alle sammen igjen, og felles for dem alle - de har mindre eller større elementer av sosialt nettverkspreg over seg.
Det her er forsåvidt veldig viktig å merke seg - for oss som privatpersoner og bedrifter - fordi vi har endret våre Internett vaner radikalt i løpet av veldig kort tid. Facebook er snart større enn Google er en ting, men sosiale media tar over også ift våre tradisjonelle Internett-aviser som Dagbladet, VG, Aftenposten osv - vi samler ikke nyheter fra et nyhetssted, men vi samler ALT vi intr oss i større og større grad via sosiale media - i Norge i veldig sterk grad via Facebook:
Utifra et markedsføringsståsted må bedrifter stille seg et spørsmål i forhold til deres egen markeds- og salgsstrategi. Hvis en bedrift ikke er synlig på et nettsted i dag som brukes av 50% av Norges befolkning - er det riktig eller galt? Går man glipp av nye kunder tror du ved å ikke gjøre seg til kjenne på Facebook? Kan man bygge merkevaren via Facebook. Er det tilfeldig at Norwegian er Europas største flyselskap på Facebook, og samtidig har klart å gå forbi SAS som Norges største på Gardermoen?
På Facebook har Norwegian over 70,000 fans, mens SAS har 37,000 - er det en sammenheng?
Norwegian sier selv at de ALDRI ville klart seg så bra ut mot sine kunder hadde det ikke vært for Facebook som kundedialog-tjeneste under askesky-krisen tidligere i år.
Ser vi på norske IT-selskaper som kanskje er de som først og fremst pusher sosiale media, Unified Communications, etc - så kan vi se at vi fortsatt er i startgropen, og at det nok vil ta litt tid før bedriftene hiver seg på. Selskapene under er bare eksempler - noen har etablert seg med en side og fått seg noen "venner", mens andre nok fortsatt ligger i planleggingsstadiet og ikke helt har bestemt seg for hvordan denne nye markedskanalen skal utnyttes.
På Facebook har Norwegian over 70,000 fans, mens SAS har 37,000 - er det en sammenheng?
Norwegian sier selv at de ALDRI ville klart seg så bra ut mot sine kunder hadde det ikke vært for Facebook som kundedialog-tjeneste under askesky-krisen tidligere i år.
Ser vi på norske IT-selskaper som kanskje er de som først og fremst pusher sosiale media, Unified Communications, etc - så kan vi se at vi fortsatt er i startgropen, og at det nok vil ta litt tid før bedriftene hiver seg på. Selskapene under er bare eksempler - noen har etablert seg med en side og fått seg noen "venner", mens andre nok fortsatt ligger i planleggingsstadiet og ikke helt har bestemt seg for hvordan denne nye markedskanalen skal utnyttes.
- Telenor har 11,000 venner
- Atea har 33 medlemmer/venner - mens Atea Community har 322
- Umoe-IKT har ingen side som viser frem bedriften sin
- Datametrix har ingen side
- Steria har 11 venner
- Komplett.no har 47,000 venner
- NetCom har 27,500 venner
- Tele2 har 350 venner
- ErgoGroup har 82 venner
- Adcom Data har 4 venner
Innovasjon Norge har 2 venner - og i siste Computerworld kunne vi lese at kun 17% av våre 440 kommuner har en Facebook side (Oslo Kommune har feks 18 venner....)!
På den andre siden har skalaen har feks gruppen "Facebook for iPhone" hele 1,2 millioner venner og vanvittige 86 millioner besøk i måneden. Litt lenger etter kommer "Facebook for Android" med nesten 320,000 venner og ca 10 millioner treff i måneden.
Hvor lenge kan bedrifter overse denne møteplassen - markedsplassen - salgskanalen - supporttjenesten?
Hvor lenge kan bedrifter overse denne møteplassen - markedsplassen - salgskanalen - supporttjenesten?
Når halve Norge er på Facebook, og alle som jobber er litt "på privaten" i arbeidstiden, og jobber litt på privaten - burde ikke de fleste bedrifter ha et større forhold til HVA man skal gjøre på Facebook, HVILKE muligheter sosiale media byr på, og ikke minst HVILKE konsekvenser det kan få om man IKKE er der....."out of sight, out of mind!" er det noe som heter, er ikke en side på Facebook i dag kanskje like viktig som en Internett side var for 10 år siden - om ikke ENDA viktigere?
Hvor "connected" er du selv?
- Hvor mange telefonnummer har du lagret på mobilen din, på PC'en din?
- Hvor mange email adresser har du til kontakter?
- Hvor mange Facebook venner har du?
- Hvor mange følger deg på Twitter?
- Hvor mange er du tilknyttet til på LinkedIn?
- Hvor mange blogger har du - og hvor mange følger bloggene dine?
- Hvor mange steds-baserte Sosiale Nettverkstjenester bruker du?
- Facebook har 500 millioner brukere
- MySpace har 130 millioner
- Windows Live har 120 millioner
- Twitter har 75 millioner
- LinkedIn 70 millioner
- Flixter 63 millioner
- Flickr 32 millioner og
- FourSquare har 2 millioner brukere
Facebook er den soleklare vinneren her - for all del, men en sosial media-strategi krever nok at man ikke legger alle eggene i en kurv. En bedriftsprofil på Facebook, en gruppe på LinkedIn, nyhetsdistribusjon via Twitter (mot Facebook og LinkedIn gruppen) kan være en vei å gå - og for mange en liten start.
Det kommer selvsagt ann på type virksomhet og hva man selger, men jeg tror personlig at en rekke bedrifter - spesielt innenfor elektronikk, klær og kosmetikk vil begynne å ta i bruk GPS-baserte sosiale nettverkstjenester som FourSquare, Gowalla og BrightKite hvor det å "sjekke inn" på en butikk kan gi vedkommende et tilbud, rabatt eller andre fordeler. Markedsføring av et slikt tilbud via Facebook, Twitter, Windows Live, med mer...
Navigons GPS-app til iPhone lar deg feks kommunisere til dine sosiale media når du vil være "fremme" basert på hvor du er via et enkelt tastetrykk på skjermen. Sosiale GPS-tjenester kan også friste deg til en kopp kaffe og gratis WiFi og på andre måter skape et tettere forhold til deg som person. Friheten til å slå av og på slike tilbud vil være kritisk - i tillegg til at man må kunne lage sin egen interesseprofil slik at du får RIKTIGE tilbud basert på dine interesser....
Om Facebook som et sosialt media er begrenset i omfang for bedrifter er GPS-baserte tjenester enda mindre, men det vil komme - og det vil komme raskere enn vi kanskje tror - katalysert av SmartPhones og mobilt bredbånd. Behovet for en sosial media strategi fra et bedriftsståsted er nært foregående - utifra mange perspektiver, inkludert sikkerhet og hvordan sosiale media blir integrert med resten av virksomhetens kommunikasjons strategi - herunder også Unified Communikasjon!
Fra Word of Mouth til Word of Mouse - følg dialogen!
Bedrifter som lever av å ha kunder (gjelder vel de fleste) må gå dit hvor dialogen er, hvor folk diskuterer, og det gjør de i dag i større og større grad via Sosiale Mediatjenester som Facebook. I dag kan du ikke lenger overse sosiale media, for sosiale media vil ikke overse deg - om din bedrift IKKE er på Facebook er sannsynligheten liten for at det ikke blir snakket om deg....Du er hva du kommuniserer, men også hva andre kommuniserer om deg!
Som bildet over illustrerer så kan forskjellige sosiale media tjenester tilpasses virksomhetens strategi for å lytte, delta, skape etterspørsel, dele innhold og bygge samhold. Du kommer LANGT i dag med Twitter, Facebook og feks YouTube i dag for å dekke alle fem nivåer - og det beste av alt - alle tre tjenester er helt gratis!
Last ned boken "Social Media Marketing GPS - a Guide to Social Media" som ble skrevet UTELUKKENDE via Twitter intervjuer med 40 forskjellige markedsledende amerikanske personer her
God artikkel! Den var til god hjelp
SvarSlett