torsdag 25. mars 2010

RealRadios - Utrolig mye mer enn bare radio på din iPhone!

Jeg har lenge brukt Radio/Plaza.no, og har vel ikke helt glemt den bort heller – men den ligger ikke lenger på første siden på min iPhone, og det med god grunn.
Årsaken er RealRadios – en genial applikasjon som dreier seg omkring radio – for både sender og mottager. Jeg fant ikke RealRadios selv, det var RealRadios som fant meg, via Genius-tjenesten til Appstore!

RealRadios er en norskutviklet tjeneste (du kan lese mer om RealRadios på www.realradios.com) som gir deg alle (150+) norske radiokanaler og flere tusen andre utenlandske. Så langt ikke så mye mer enn andre radio apps.
Forskjellen er at dette er på ingen måte hva RealRadio "is all about"...Hvor andre radio apps gir deg et greit grensesnitt og selve radiostrømmen, er det bare en av uttallige tjenester som RealRadios byr på. Her blir virkelig brukeropplevelsen satt i fokus – og når radiokanalene i tillegg kan få oversikt over hva du lytter på, hvilke musikksjangere du liker, osv, blir du automatisk med på å produsere bedre radio!

RealRadios ser bra ut – og ikke minst profft ut.
Grensesnittet er ryddig og intuitivt, og du ser også med ditt eget øye ganske raskt at det her er radio med mye attått.

Pålogging eller registrering går raskt – de er egentlig ikke såååå intr i hvem du er, og hvor du er trenger du ikke å fylle inn – for det kan GPS'en på iPhonen fortelle dem selv – serveren altså.

For her kommer et viktig element inn – må du formatere eller skaffe deg en ny iPhone, så trenger du ikke være redd for å miste dine favoritter – neida, de ligger ikke på iPhonen engang, men hos serveren til Streamnetworks – her i Norge. Genialt og samtidig enkelt – genialt enkelt med andre ord.



Jeg digger RealRadios, og jeg kommer ikke til å være den eneste. Nordmenn generelt er veldig glad i radio, og derfor vil jeg på det varmeste bla opp 39 spenn for denne appen her. Hvis du KUN er ute etter Radio1 eller P4 så kan du bla videre, da blir det enklere og ikke minst billigere å skru på radion, eller laste ned gratis versjoner som gir deg nettopp disse radiokanalene, men er du ute etter å utvide din radio-opplevelse vil RealRadios være midt i blinken for deg.


  • Lytter du på en låt du liker, kan du for eksempel kjøpe låta med et tastetrykk via iTunes.
  • Du kan bla deg tilbake til hva du har lyttet til via coverflow funksjonen – for de radiokanaler som støtter dette derimot, og det er det dessverre ikke alle som gjør – ennå....
  • Med GPS'en kan du reise rundt omkring i verden for å lete etter nye radiokanaler, eller raskt og enkelt finne radiokanaler som holder til der du oppholder deg – kjekt å ha når du er på reisefot for eksempel.
  • En av de feteste funksjonene jeg har oppdaget er at du kan søke på en artist, for eksempel Elton John, og RealRadios vil søke for deg – på alle deres radiokanaler for å finne en radiostasjon som spiller en låt fra Elton akkurat nå. Helt rått spør du meg, og veldig innovativt....Det sier seg selv at det her ikke er en hjemmesnekra app, men en proff tjeneste levert av et seriøst selskap......for det er raskt og responsivt så det holder, og til slikt krever det mye datakraft....

Jeg har lest litt om RealRadios på www.streamnetworks.no/realradios og gleder meg over innovasjonen til dette norske selskapet. Her snakker vi om en radio app på 9 språk, iPhone app og Web-utgave nå i dag, men tydligvis er det mye nytt på gang også med støtte til iPad (jeg vil ha), Symbian & ikke minst Android – Det skal komme PC apps også – og da håper jeg også at de kommer med en Mac utgave nå som PC'en min er forkastet til fordel for Steve Jobbs.

Det jeg også synes er spesielt flott med RealRadios – i forhold til at det meste ligger på deres server – er at du slipper å oppdatere app'en hver gang det er noe nytt, en ny kanal eller en oppdatering...Når "alt" ligger på serveren til Streamnetworks blir det unødvendig med mange app-oppdateringer, ikke sant – det her blir som en client/server app for radio – med all goodies som en iPhone kan by :)

Sjekk også ut http://www.youtube.com/watch?v=btWDzd6TbPw

Er det verdt 39 kroner – ja så definitivt...for mindre enn en halvliter pils får jeg en radiotjeneste som er med meg hele tiden, uansett hvor jeg er, på mine premisser, med mine vaner og interesser.
Nei, det er ingen tvil om at RealRadios har re-invented radio-opplevelsen for min del...klikk og kjøp!



I kveld, på hotellrommet i Amsterdam, så skal jeg kikke innom et par nye radiokanaler - på kontoret utenfor flyplassen var det iallefall mange kanaler å velge mellom...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar