mandag 22. mars 2010

Jeg er født på nytt...

Første innlegg her, og det måtte dreie seg om fødsel...?

Vel, årsaken er enkel - jeg har nylig konvertert fra en PC & Microsoft verden til en Mac og Apple hverdag.

Etter nærmere 30 år i en Microsoft tilnærmet verden har jeg nå sett behovet - eller blitt drittlei av alle problemene rundt en PC - at jeg ønsket å prøve noe nytt, ønsket å prøve meg på en Mac, en plattform jeg har tilgode å høre noe negativt om.. en ny hverdag, en ny verden, født på nytt - til en ny livsstil!

So far so good, vel - ikke helt - og utrolig nok, problemene mine er fortsatt pga Microsoft!!
Entourage har forårsaket et par negative "aha" opplevelser for meg. For det første ble plutselig mine kontakter duplisert til det kjedsomlige - noen ble kopiert opptil 100x feks... Dette fikset jeg i dag morges - via AdresseBok-programmet, mens det å feks kopiere over feks en tabell, eller et lite utkast av et regneark - eller et diagram basert på et regneark - alt utført i Excel, som en del av Office pakken jeg kjører på min MacBook Pro - nei, det går visst ikke... må prøve meg litt her - kanskje det går å kopiere det over til et word dokument, dernest lagre dokumentet som en HTML fil, og så paste det inn i en mail?

Merkelig hvordan Microsoft spøkelset fortsetter å forfølge meg :)

2 kommentarer:

  1. Hei HP. Jeg har vært på MAC en stund lenger enn deg men er rimelig fersk enda og jeg må bare si at det er litt blandede opplevelser. Det beste med MAC er i) design ii) brukervennlighet og iii) rask iv) ingen virus. MEN apple er faktisk veldig rigid til tider og kan finne på de underligste ting som du snart vil oppdage. F eks; hele systemet fryser når det møter store datamangder (f eks hvis du laster over mye fra itunes). MAC kan finne på å låse filer slik at du ikke får slettet dem eller flyttet dem. Skal du ha dem bort henviser MAC deg til manuell programmering i TERMINAL som er rimelig heavy greier a la cmd:\ i windows. Jeg vet heller ikke hvordan man kan stenge en applikasjon som har låst seg (a la ctr alt delete i windows) men det er sikkert en måte å gjøre det på - si fra hvis noen har tips. Dessuten er Itunes en helt ræva app hvis du er en litt avansert bruker av mp3 og har mye filer. Dette med synking er noe tregt tull. Jeg husker den første ipoden jeg fikk som jeg kjørte med musicmatch og pc. Der var ipoden mer som en liten ekstern harddisk som man enkelt kunne dra filer rett inn i. Synking sucks big time. Musicmatch gikk rett inn i library folderene dine (du kunne ha flere) og hentet over alt som var nytt siden sist. Itunes har en megasvakhet og det er dupliserte filer. Hvis du googler dette så vil du se at tusener av folk er enige med meg i det. Itunes er bra hvis du vil kjøpe musikk men ikke hvis du har tusener med filer på et nas som meg. HVIS NOEN HAR ET SERIØST OG BRA ALTERNATIV TIL ITUNES SOM STØTTER ITOUCH OG SNOW LEAPARD SÅ SI FRA. hilsen marius h

    SvarSlett
  2. Hei Marius,

    Personlig er jeg veldig glad i iTunes - jeg bryr meg egentlig ikke så mye om at jeg blir bundet opp av Apple - eller Microsoft for den sakens skyld, så lenge det virker....og med Gigabit kablet i hele huset så synes jeg synchinga går så det griner....

    Derimot finnes det også alternativer til iTunes - feks DoubleTwist fra vår kjære norske DVD-Jon... Ikke en app som Apple er glad i, men den finnes uansett der ute... http://www.doubletwist.com/dt/Home/Index.dt Kanskje noe jeg skal sjekke selv....

    SvarSlett